Egengjord vegansk chokladkaka

 

Sedan jag blev vegan (nästan ett år sedan!)) är den enda typ av choklad jag har ätit varit mörk choklad och jag började bli lite trött på dem. Jag brukade älska Reese peanut butter cups (jag har bott i USA) och bestämde att jag ville börja med något som skulle smaka åtminstone liknande (nästan exakt!) för att tillfredsställa mitt sötsug utan att använda för många ingredienser, vilket innebär att det bara 3 saker du behöver för att göra dessa!

Samla ihop dina leveranser av vegansk choklad som du väljer, jag använde ett helt stort block mörk choklad från marabou (det finns en chans att det finns spår av mjölkprodukter men jag har inget emot det så länge inga icke veganska produkter i det avsiktligt), en kopp slät jordnötssmör och en halv kopp florsocker. Blanda jordnötssmör och florsocker tillsammans och placera åt sidan.

Lägg ut muffinsformar, smält din choklad antingen med 15 sekunders omgångar i mikrovågsugnen, omrörning mellan varje körning eller i en skål över en kastrull med vattenbad. Det ska vara tillräckligt tjock att det ska hålla men inte så tjock att det blir svårt att bita igenom!

Ta jordnötssmöret och florsockerblandningen och rulla små bollar, platta dem mellan handflatorna tills de är något mindre än dina händer, sedan bara tryck ihop dem ch häll mer smält choklad över toppen för att inkapsla dom.

Låt de kylna i kylskåpet i minst ett antal timmar - gärna över en hel natt! Den enda smakskillnaden mellan dessa och Reeses som jag brukade köpa är att de är mörk choklad, men jag föredrar de här nu på något sätt så jag är verkligen nöjd med hur dessa kom ut! Var noga med att låta mig veta om du försöker dig på mitt recept, det är så enkelt och gott